Zvanični stav Unije srednjoškolaca Srbije povodom đačkog dinara

Dokument u PDF-u možete preuzeti OVDE.

Ovaj dokument predstavlja stav Unije srednjoškolaca Srbije po pitanju plaćanja učeničkog dinara. Stav je formiran na osnovu sedam okruglih stolova održanih u: Novom Sadu, Kraljevu, Novom Pazaru, Nišu, Smederevu, Subotici i Beogradu. Upravni odbor UNSS-a je uz pomoć ostalih članova tima obišao ove gradove i sa srednjoškolcima koji školu pohađaju u njima i okolnim mestima razgovarao na nekoliko tema od kojih je jedna  bila i pitanje obaveznosti plaćanja, postojanja i koristi učeničkog dinara. Učenički dinar je dobrovoljni novčani prilog koji se uplaćuje školi. On nije definisan  zakonom i ne postoji ni jedna zakonska regulativa koja obavezuje roditelje/učenike da uplate novac školi. Zbog zakonske nedefinisanosti, s druge strane plaćanjem istog u mnogim školama Srbije pojavljuju se velike razlike u iznosu, načinu plaćanja, korišćenja sredstava i samog stava srednjoškolaca i roditelja.
Mi, Unija srednjoškolaca Srbije, kao legitiman predstavnik srednjoškolaca, smatramo da plaćanje učeničkog dinara treba definisati državnim zakonom ili aktom škole.
Učenički dinar u svojoj osnovi:

  • ne može da bude obavezan i zasniva se na dobrovoljnoj donaciji školi
  • transparetnost sredstava mora da bude obezbeđena
  • iznos ne prevazilazi neophodne potrebe škole i mora biti usklađen sa socijalnim/finasijskim stanjem učenika
  • koristi se samo za stavke predviđene prethodno odobrenim budžetom od strane Učeničkog parlamenta i Saveta roditelja

Unija srednjoškolaca Srbije prepoznaje đački dinar kao dobar model za poboljšanje kvaliteta vremena provedenog u školi i poboljšanja kvaliteta obrazovanja, ali samo kada su prethodni stavovi ispunjeni.

Jedno od predloženih rešenja od strane srednjoškolaca/ki jeste da učenički parlament bude uključen u donošenje odluke o plaćanju, prikupljanju i korišćenju učeničkog dinara. Na osnovu odluke organa škole i učeničkog parlamenta svi učenici škole treba da budu obavešteni o odluci.

Svesni toga da škole svojim trenutnim budžetima ne mogu učenicima da pruže kvalitet obrazovanja kakav zaslužuju, mi podržavamo davanje finansijske podrške školi, ali ona od učenika može dolaziti samo ukoliko je neophodna.

0