Faks Facts: Ekonomski fakultet u Beogradu i Subotici

Danas razgovaramo sa Milanom Nikolićem, studentom druge godine Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smer Trgovinski menadžment i marketing, i Milicom Lazović, studentom treće godine Ekonomskog fakulteta u Subotici, smer Računovodstvo i revizija.

Faks Facts slika

Milan Nikolić, student Ekonomskog fakulteta u Beogradu

1. Od čega se sastoji prijemni za tvoj fakultet? Da li je tebi bilo teško da spremiš prijemni?
Milan: Postoji nekoliko varijanti polaganja prijemnog ispita, pa da vas ne bih ovde previše zatrpavao informacijama, ostaviću dva linka:
1) http://www.facebook.com/groups/spekof2016/
Ovo je link ka grupi u kojoj budući brucoši mogu da dobiju sve moguće informacije i savete od strane starijih kolega iz studentskog parlamenta koji su veoma ažurni i svakodnevno odgovaraju na razna pitanja. Tu su pre svega informacije o samom prijemnom ispitu, sadržaju i težini istog, saveti kako se najefikasnije spremiti za njega, ali dobrodošla su i sva pitanja vezana za studiranje uopšte.
2) http://www.ekof.bg.ac.rs/upis/prijemni-ispit/sadrzaj-prijemnog-ispita/
Ovde je najjasnije objašnjeno koje varijante polaganja prijemnog  ispita postoje.
Milica: Za prijemni ispit se polažu dva predmeta po izboru. Predmeti su: Osnovi ekonomije, Poslovna ekonomija, Matematika, Filozofija s logikom i Informatika. Na prijemnom sam polagala samo Informatiku, pošto sam bila oslobođena drugog predmeta, s obzirom na položenu maturu sa ocenom 5,00. Samo gradivo koje se priprema za prijemni je lako savladivo i većinom već poznato svima, tako da nisam imala nikakvih poteškoća prilikom pripreme.

2. Kako je organizovana nastava?
Milan: Iz svakog predmeta postoje predavanja, a na velikoj većini se održavaju i vežbe. Uglavnom predavanja i vežbe nisu obavezne, ali ja iskreno preporučujem redovno pohađanje istih, pogotovo brucošima. Gimnazijalci se, na primer, sa većinom predmeta iz prve godine nisu do sada susretali, i najbolji način da savladaju gradivo i polože ispit jeste da redovno pohađaju nastavu.
Milica: Nastava je organizovana u vidu predavanja i vežbi koji su uglavnom obavezni za sve studente tekuće generacije, sem ako nije naglašeno od strane profesora da studenti nisu u obavezi da slušaju predavanja i vežbe iz određenog predmeta.

milica lazovic

Milica Lazović, student Ekonomskog fakulteta u Subotici.

3. Koliko ima predmeta?
Milan: U prvoj godini ima sedam predmeta. Kasnije broj varira u zavisnosti od smera koji student izabere.
Milica: Prva godina ima 9 predmeta, druga ima 10, treća 9 i četvrta 8 predmeta.

4. Na svakom fakultetu postoji jedan ispit za koji se kaže “kada njega položiš, završio si ceo fakultet”. Koji je to ispit na tvom fakultetu?
Milan: Za mene lično je to svakako matematika. Čudovištance koje me prati još iz osnovne škole. 🙂
Inače, zaista važi kao ispit za koji je potrebno najviše vremena da bi se spremio jer je jako obiman i obuhvata veliki broj oblasti. Ali to ne treba da uplaši buduće studente, nije ništa posebno teži u odnosu na ostale ispite, samo traži malo više vremena i to je sve.
Milica: Na mom fakultetu to su uglavnom predmeti koje predaje dekan, kao što je na primer bankarstvo, poslovne finansije i ostali.

5. Da li živiš u studenskom domu? Ako da, kakvi su uslovi i tvoji utisci?
Milan: Ne živim, ali planiram da konkurišem sledeće godine.
Milica: Živim u studentskom domu „Bosa Milićević“ u Subotici već dve godine.
Što se tiče uslova života u domu, ja sam lično zadovoljna, kao i većina mojih kolega koji žive u domu. Dom poseduje društvenu prostoriju – TV salu, u kojoj se često organizuju druženja kao što su veče filmova, turniri u šahu, PES-u i slično. Pored te prostorije imamo i dve čitaonice. Nameštaj u sobama je uglavnom nov.

pencil

6. Da li tvoj fakultet pruža odgovarajuću praksu kao pripremu za različite buduće profesije?
Milan: Nažalost, moje mišljenje je da ne pruža ni blizu dovoljno prakse koliko je to potrebno da bi se jedan budući ekonomista pripremio za izlazak na tržište rada. To je veliki problem našeg obrazovnog sistema generalno. Verujem da bi u srednjim školama to moglo da se reši uvođenjem i dobrom regulacijom sistema dualnog obrazovanja u Srbiji, a na fakultetima svakako pre svega boljom povezanošću fakulteta sa privredom, ali i saradnjom sa preduzetnicima, nevezano da li su u pitanju mala, srednja ili velika preduzeća.
Mišljenja sam da nije potreban neki poseban napor da bi se napravio veliki progres, samo iskra entuzijazma i malo sluha za probleme koje imaju mladi i za rešenja koja oni imaju da ponude.
Milica: Na fakultetu postoji mogućnost prijave studenata viših godina studija (treće i četvrte) na prakse u preduzećima sa kojima fakultet ima ugovor o praksi, te je studentima koji su zainteresovani, to i omogućeno. Po mom mišljenju praksa bi trebala da se obavlja na svim godinama studija i trebala bi da bude obavezna za sve studente kako bi stekli odgovarajuće iskustvo za buduće poslove za koje se školuju.

7. Navedi neke negativne strane tvog fakulteta.
Milan: Moj fakultet, kao i većina drugih u našoj zemlji ima slične negativne strane. To su pre svega manjak prakse koji sam upravo spomenuo, zastarelost udžbenika (iako moram da pohvalim Ekonomski fakultet koji u prvoj godini na bitnim predmetima zaista ima sjajne udžbenike, preuzete sa najvećih svetskih univerziteta. Što ne znači da nema prostora da se i u ovom segmentu ostvari napredak, pa da jednog dana na svakom predmetu imamo moderne udžbenike, prilagođene današnjici.). Takođe, nedovoljna povezanost naših fakulteta sa fakultetima u inostranstvu i samim tim manje mogućnosti da se naši studenti usavršavaju u inostranstvu na fakultetima koji su po programu slični našim. I očajna primena Bolonje na celom Beogradskom univerzitetu.
Milica: Visoki troškovi školarine, cene prenosa ESPB bodova za neku narednu godinu su takođe skupe, administrativni troškovi studentske službe nisu baš prihvatljivi za studentski džep, manjak praktične nastave…

Economics-and-Management

8. A pozitivne?
Milan: Kao neko ko se u srednjoj školi bavio omladinskim aktivizmom i đačkim parlamentarizmom, veoma mi je drago što sam upisao fakultet koji ima najdemokratskije izbore na univerzitetu i zaista legitimne predstavnike studenata, koji stvarno rade na rešavanju studentskih problema. To je ono što bih voleo da postoji u svakoj srednjoj školi u Srbiji (velike pohvale za UNSS koji više od deset godina unazad radi na tome) i naravno, na svakom fakultetu.
Pored toga, pozitivna stvar je što imamo zaista odlične profesore, velike stručnjake. Među njima ima i bivših guvernera NBS, sjajnih ekonomskih analitičara, uspešnih poslovnih ljudi i tako dalje. I za kraj, veoma važno je da se zna da od svih obrazovnih ustanova u Srbiji koje se bave ekonomijom, najpriznatiji u svetu je naš fakultet. Nije idealan, ali trenutno u Srbiji nema boljeg iz te oblasti. 🙂
Milica: Profesori i asistenti su uglavnom prijateljski nastrojeni i rado pomažu studentima u rešavanju svakodnevnih dilema u vezi gradiva i uopšte. I smatram da je znanje koje se pruža svakom studentu veoma korisno ukoliko je student dovoljno posvećen i zainteresovan za rad.

hsebnotes

9. Koliko tvoj fakultet ostavlja vremena za hobije, izlaske i slično?
Milan: Uz dobru organizaciju stvarno se ima i više nego dovoljno vremena za sve druge aktivnosti.
Milica: Ako ste dobro organizovani ima vremena za sve. Predavanja i vežbe se održavaju uglavnom u prepodnevnim satima, tako da ostatak dana imate na raspolaganju da iskoristite kako želite. Vremena ima i za izlaske i za pripremanje ispita.

10. Uporedi život na fakultetu sa životom u srednjoj školi.
Milan: Velika je razlika, posebno kada se dođe iz manjeg u veći grad. Više slobode, više ljudi, više šansi. Opet, bitan je i momenat samokontrole, kako ta sloboda ne bi otišla u drugu krajnost. Što se tiče prelaza sa srednje škole na fakultet, meni je najveća promena bila to što je u srednjoj bilo nas 30 u odeljenju i bili smo nerazdvojni, dok nas sada ima preko 100 u grupi i nije to onaj osećaj kolektiva, niti svi poznaju sve i lako kruže informacije, pa mi je to nekako još uvek čudno. Pored toga, gradivo je dosta obimnije nego u srednjoj, i brže se prelazi tako da mora dosta redovnije da se radi.
Milica: U mom slučaju je bolji život na fakultetu. Fakultet me je naterao da se osamostalim. Pored toga, znanje koje mi se pruža na fakultetu je mnogo ozbiljnije i zanimljivije jer slušam ono što me interesuje, dok je u srednjoj školi sve to mnogo opuštenije. Bez obzira na predavanja, uvek se nađe vremena i za provod i za druženje sa ostalim kolegama.

11. Šta bi poručio/la budućim kolegama?
Milan: Pre svega da uživaju što više u narednih par meseci srednje škole, i da se dobro potrude oko prijemnog. 🙂
Što se samog fakulteta tiče, ako planiraju da upišu Ekonomski fakultet u Beogradu i imaju bilo kakva pitanja ili nedoumice, slobodno neka me kontaktiraju, rado ću im odgovoriti na sva pitanja. I poručio bih im da moraju da znaju da je prošlo vreme kada fakultet završava samo puko grejanje stolice. Danas je jako bitno da posedujete informacije, da znate šta učite i zbog čega. Ako ste dobro obavešteni, puno ćete uštedeti na vremenu jer ćete znati koje stvari ne treba da učite, i na koji deo gradiva treba da se fokusirate.
Milica: Drage buduće kolege brucoši, nemojte da se brinete za prijemni, to je samo uvertira za sve ono što vas čeka u toku studija. Tek kada krenete da učite redovno gradivo, shvatićete da je prijemni prost i da ste se džabe nervirali oko pripreme. Dakle, samo opušteno i postići ćete svoje ciljeve!

0


Isidora Kraguljac

Učenica Gimnazije Vrnjačka Banja i član marketing tima Unije srednjoškolaca Srbije. Ljubitelj epske fantastike i muzičar u povoju. Poslednja osoba kojoj je latinski maternji jezik.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dunja parizer

contact: dunja.parizer@unss.org.rs

Dunja voli parizer