Odlučili smo da klasično napisane vesti sa događaja ne opisuju adekvatno šta se desilo, pa smo se poigrali sa formom da vam dočaramo sve nijanse onoga što institucije zovu dijalogom, a mi produbljivanjem nepoverenja.
Tokom prošle nedelje, u četvrtak 30. januara održana je 24. sednica Saveta za mlade Vlade Republike Srbije. Dnevni red je obuhvatao četiri tačke:
1. Usvajanje zapisnika sa 23. sednice Saveta za mlade
Nakon nekoliko sednica na kojima je bilo reči o formama zapisnika i koliko detaljni oni treba da budu, moramo pohvaliti Ministarstvo turizma i omladine i istaći da je zapisnik bio faktografski dosta tačan i objektivan – bravo.
2. Predlog Plana rada Saveta za mlade za 2025. godinu
Predstavnici i predstavnice mladih su na prethodnoj sednici izneli predlog kreiranja Plana rada Saveta za mlade što je naišlo i na saglasnost od strane nadležnog Ministarstva ali i drugih institucija kako bi rad Saveta u buduće imao jasniju strukturu i kako bismo bili u mogućnosti da pratimo procese od značaja za mlade iz oblasti rada različitih institucija.
Ministarstvo je pripremilo nacrt predloga Plana rada za koji možemo reći da je bio sasvim korektan i uz nekoliko potrebnih dopuna, predstavljao i same predloge mladih koje je Krovna organizacija mladih Srbije dostavila u dogovorenom roku nakon prethodne sednice.
Napomena: više puta smo istakli potrebu da ovo telo ne bude u nadležnosti odnosno da teret funkcionalnosti ne treba da podnese samo nadležno Ministarstvo, međutim deluje da su svi predlozi došli isključivo iz oblasti rada Ministarstva turizma i omladine bez planova drugih institucija koje u nadležnosti imaju politike značajne za mlade. Kao recimo, stambena politika. Možda bi bilo zanimljivo sprovesti istraživanje, kakvu ulogu ostale institucije imaju u ovom telu. Možda posmatračku?
3. Informacija o predlogu Zakona o utvrđivanju garantne šeme subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti
Stigli smo i do tačke razilaženja. Ovde počinje drama.
Nakon 23. sednice kada su predstavnici_e mladih ukazali da je u proces donošenja Zakona o stambenim kreditima potrebno uključiti i mišljenja mladih, u prisustvu savetnika iz kabineta premijera i nadležnih institucija, dobili smo uverenje da će naredna sednica biti realizovana u januaru, a da mi do tada dostavimo svoje komentare o kojima će onda biti diskutovano kako bi se unapredio predlog zakona.
Ipak, izgleda da je bila žurba pa je na sednici Vlade RS, Predlog zakona usvojen brzinom svetlosti i tako se, pre održane sednice Saveta za mlade, našao u skupštinskoj proceduri.
I tako smo mi odlučili da odemo na 24. sednicu Saveta i pitamo nadležne institucije: šta to bi? Pisalo je čak i u zapisniku.
Od nadležnog ministra smo dobili informaciju da on nije bio upućen da će se usvajanje ovog predloga naći na sednici Vlade a kada smo upitali ostale institucije, čulo se ono što se ovih dana najglasnije čuje: tišina. Ispada da nijedna institucija, nijedno ministarstvo sem ministarstva finansija nije bilo uključeno u pisanje ovog zakona. I tako smo ušli u diskusiju u trajanju od 3 sata da li je i na koji način moguće naknadno uključivanje; zašto mislimo da ovaj predlog zakona nije najbolje rešenje; šta je razlika između forme i suštine; (ne)poverenju mladih u institucije i ostale sitnice za koje bi verovatno većina rekla da su osnovna gradivna jedinica svakog dijaloga.
Usledila su dva predloga za glasanje, jedan od strane mladih, drugi od strane institucija:
- Preporuka Vladi RS o povlačenju Zakona o stambenim kreditima iz skupštinske procedure
Usledilo je glasanje a rezultati su pocrtali razlike koje postoje između predstavnika_ca mladih i institucija – 14 glasova protiv (institucije) i 12 glasova za (mladi), kao i jedan uzdržan glas.
Zašto mislimo da je važno napraviti ovaj korak unazad? U trenutku kada imamo velike studentske proteste i brojne institucije masovno pozivaju na dijalog, mi imamo telo čiji je zadatak da ostvaruje dijalog između mladih i institucija. Ipak, kada ovo telo i nakon intervencije mladih, odluči da ignoriše stavove mladih, produbljivanje nepoverenja je u najmanju ruku, očekivana posledica. Glasanje o povlačenju ovog predloga bio bi korak ka ispravljanju greške i vraćanju na delovanje nadležnih institucija.
- Preporuka Vladi RS da u narednim koracima i budućim sličnim procesima uključi mišljenja mladih u kreiranje ovakvih ili sličnih politika
Predlog počiva na želji da se Vladi RS uputi afirmativna preporuka. Ovo bi bilo lepo da nije kontradiktorno – Savet za mlade i postoji sa ovim razlogom, tako da do glasanja o ovom predlogu nije ni došlo.
4. Razno
Za kraj je ostao verovatno i najvažniji skup tema za mlade proteklih meseci – bezbednost, nedostatak poverenja i pravo na slobodu govora i okupljanja. Predstavili smo ključne tačke KOMS Uvida o bezbednosti mladih aktivista_kinja uz materijale sa izdvojenim naslovima iz tabloida koji targetiraju mlade aktiviste_kinje i doprinose njihovom osećaju ugroženosti.
Nakon ovoga, 9 predstavnika_ca mladih odlučilo je da napusti sednicu Saveta za mlade. Izgleda da je u Palati Srbije ponestalo signala, više se nismo čuli iako smo se videli.
Svi dijalozi liče jedan na drugi, sem dislociranog dijaloga – on ne liči ni na šta.
Tekst preuzet sa ove stranice.