Za somborsku Gimnaziju “Veljko Petrović”, koja važi za jednu od najkvalitetnijih srednjih škola u Srbiji kada je u pitanju informatičko obrazovanje, ni ove godine nije sigurno da će dobiti dozvolu Ministarstva prosvete za otvaranje odeljenja na novom specijalističkom računarskom smeru.
Prema poslednjim informacijama koje je škola dobila od Ministarstva, somborsku gimnaziju je ponovo sačekao prošlogodišnji scenario kada im je ovaj zahtev takođe bio odbijen. Odluka o smerovima koji će ove godine biti pokrenuti još uvek nije zvanično izglasana, tako da predstavnici Ministarstva koje smo kontaktirali nisu dali zvaničnu izjavu o slučaju somborske gimnazije.
Razlog zbog kog pišemo o ovoj školi jeste to što se i ove godine 10% učenika Gimnazije “Veljko Petrović” plasiralo na Okružno takmičenje iz programiranja, što je značajno veći procenat nego u bilo kojoj drugoj školi u Srbiji. Profesor informatike Duško Obradović svake godine sprema svoje učenike za učešće na Microsoftovom Bubble Cupu, a somborska gimnazija je jedina srednja škola u svetu čiji učenici već 9 godina zaredom uspevaju da se plasiraju u finale ovog takmičenja.
Jedan od osnovnih kriterijuma po kojima se utvrđuje podobnost za otvaranje računarskog smera jeste to da li je škola u univerzitetskom gradu ili ima sklopljen dogovor sa nekim univerzitetom čiji bi profesori dolazili kao predavači na stručnim predmetima. Drugi kriterijum koji se spominje kao mogući uzrok odbijanja jeste ocena na eksternoj evaluaciji koja je somborskoj gimnaziji dodeljena pre više od 4 godine.
Direktor Gimnazije “Veljko Petrović”, dr Ladislav Fekete, smatra da škola već poseduje dovoljno kvalitetne kadrove na informatičkim predmetima, ali i da postoji mogućnost sklapanja dogovora sa univerzitetom s obzirom na to da već sarađuju sa Pedagoškim fakultetom u Somboru.
Zahtev za otvaranje specijlističkog računarskog smera bio je potkrepljen ne samo rezultatima sa takmičenja već i istraživanjem o interesovanju za pohađanje ovog programa među učenicima sedmog i osmog razreda. Prema istraživanju koje je sprovela somborska gimnazija, 35% osmaka i 44% sedmaka želi da upiše računarski smer.
Poslednja eksterna evaluacija u kojoj je Gimnazija “Veljko Petrović” dobila ocenu 2, urađena je pre više od četiri godine. Ipak, škola je nakon toga postigla dosta dobrih rezultata da bi prošle godine bila nagrađena i izuzetnom Vukovom nagradom koju dodeljuje Kulturno-prosvetna zajednica Srbije.
Princip koji favorizuje univerzitetske gradove demotivišući je za mala mesta koja, iako imaju jednako kvalitetne ili kvalitetnije škole, ne dobijaju priznanje za svoje dosadašnje uspehe niti mogućnost da nastave da se razvijaju. Škole iz manjih gradova bi trebalo da budu jednako značajan činilac domaćeg obrazovanja, stoga bi bilo logično da im se, ukoliko pokažu kvalitet i spremnost, pruže jednake šanse za unapređenje programa kao i školama iz univerzitetskih gradova.