Скочи на садржај

Izveštaj o stanju mreže učeničkih parlamenata 2024: Gde smo i kuda možemo?

U nameri da nastavi sa razvojem učeničkog parlamentarizma u Srbiji, Unija srednjoškolaca je napravila prvi sveobuhvatni izveštaj o tome kako "stoje stvari na terenu".

šta, kako, zašto?!

Izveštaj je zasnovan na podacima iz 88 škola članica iz različitih krajeva zemlje.

Šta ćete saznati iz izveštaja?
1) Koliko su parlamenti zaista aktivni?
2) Da li imaju svoje predstavnike u školskim telima?
3) Kako se štite prava učenika u praksi?
4) Koliko su povezani sa drugim parlamentima?
5) Da li su svi učenici ravnopravno uključeni?

Bilo da ste učenici, nastavnici, donosioci odluka ili predstavnici organizacija koje podržavaju mlade – ovaj izveštaj je namenjen vama.

Učenički parlamenti predstavljaju jedan od ključnih oblika demokratskog učešća mladih u školama i važan mehanizam za razvoj građanskih kompetencija, liderskih veština i kulture dijaloga. Njihovo postojanje je regulisano relevantnim zakonima i podzakonskim aktima, ali nivo njihove razvijenosti u praksi često značajno varira. Upravo zato, Unija srednjoškolaca Srbije (UNSS) je 2024. godine, uz podršku Ministarstva turizma i omladine, pokrenula sistemsko istraživanje stanja mreže učeničkih parlamenata u Srbiji, oslanjajući se na novorazvijeni instrument – Matricu razvijenosti učeničkih parlamenata (MRUP).
 
Ovaj izveštaj predstavlja rezultat tog istraživanja i prvi je sveobuhvatan dokument koji kvantitativno i kvalitativno sagledava razvijenost učeničkih parlamenata u ključnim oblastima: demokratija, uključenost u rad škole, zaštita prava učenika, saradnja, vidljivost i inkluzivnost. U osnovi metodologije je samoevaluacioni alat MRUP, koji je nastao uz konsultativnu podršku stručnjaka iz civilnog i javnog sektora, i omogućava paritetnu i transparentnu procenu realnog učešća učenika u procesima odlučivanja u školama.
 
Izveštaj ne samo da nudi pregled postojećeg stanja, već ukazuje i na oblasti u kojima je potrebna intervencija, kao i primere dobre prakse koji mogu poslužiti kao inspiracija drugim školama. Namera je da ova analiza bude koristan alat svim akterima u obrazovnom sistemu – od nastavnika i direktora, preko lokalnih samouprava, do kreatora javnih politika i samih učenika.
 
Više o radu UNSS u oblasti razvoja zajednice: https://www.srednjoskolci.org.rs/razvoj-zajednice/ i u oblasti razvoja učeničkih parlamenata: https://www.srednjoskolci.org.rs/razvoj-ucenickih-parlamenata/

    Izveštaj je izrađen u okviru projekta „Učenički parlament – instrument za razvoj demokratije i aktivizma“ koji sprovodi Unija srednjoškolaca Srbije, a finansira Ministarstvo turizma i omladine.