Kako održati javni govor i osloboditi se treme?

Da li svaki put kada treba da držiš prezentaciju ili usmeno odgovaraš želiš da povratiš i stomak ti se zavrne? Želiš li samo da pobegneš i izbegneš bilo koju vrstu govorenja ili prezentovanja pred (ne)poznatim ljudima? Ukoliko je odgovor DA, ovo je pravi članak za tebe (što je verovatno i razlog zašto si kliknuo/-la na naslov :)).

Ne znam da li znaš, ali neka istraživanja su pokazala da čak 75 posto odraslih ima strah od bilo koje vrste javnog govora, a da ne govorimo kako se tek tinejdžeri osećaju povodom toga uz sve naše pubertetske bubice, tako da nemojte misliti da ste u ovom problemu sami. Stoga, pročitajte savete iz nastavka teksta, nadam se da će pomoći!

Detaljna priprema i organizacija

Iako zvuči megaštreberski, detaljna priprema teme i organizacija svih misli značajno će pomoći smanjivanju osećaja treme pri javnom govoru. Prosto, s porastom znanja i informisanosti o datoj temi, šanse za osećaj treme su znatno manje – osećate se samouverenije i sigurnije u sebe kada ste upućeni u temu jer mesta za lapsuse ima mnogo manje.

Niska očekivanja

Pre svog “nastupa”, objasni sebi da se zapravo ne radi o tebi – ljudi su došli da slušaju o tvojoj temi i poruci koju želiš da pošalješ, a ne zbog tebe samog/-e ili da bi tebe ismevali na bilo koji način. Takođe je veoma važno da, kao i svemu u životu, nemaš visoka očekivanja, jer, ako nema očekivanja, nije moguće da se razočaraš!

Govor tela

Kao što verovatno i znaš, govor tela (eng. body language) veoma je bitan u bilo kojoj formi ljudske komunikaciji, pa tako i u prezentovanju i govorenju. Važno je da se prema publici postaviš samouvereno (čak i ako se možda ne osećaš tako – Fake it ’til you make it!), jer ćeš ih na taj način osvojiti i, uslovno rečeno, naterati da te saslušaju i poveruju u ono o čemu im besediš.

Stoga, osvoji tu pozornicu! Samouvereno došetaj, nabaci osmeh na lice, ostvaruj kontakt očima sa svima u publici, diši polako i duboko, govori staloženo i polako, i, iako možda zvuči čudno, fizički im se približi (naravno, poštujući sve epidemiološke mere i nemoj da nabijaš glavu u kameru ukoliko govoriš na nekoj onlajn konferenciji :)). Preterana gestikulacija rukama nije baš preporučljiva, ali naravno nemoj ni da ih samo držiš u jednom položaju i trljaš znojave dlanove jedan o drugi.


Na greškama se uči!

Još jedna veoma važna stvar jeste da se ne plašiš svojih grešaka jer, kako kažu, na njima se i uči. Štaviše, po čistom srpskom, imbrejsuj ih i svoj kiks okreni na šalu, zabavi svoj publiku, jer je i humor veoma bitna stavka tvog nastupa! Ako samo pričaš kao neki robot koji je sve naučio napamet, bez bilo kakve unete dinamike, retko kome ćeš se svideti – svako voli bilo kakav vid interakcije!

Pitanja i odgovori – Q & A

Jedan od delova prezentacije koji je ljudima najstrašniji jeste onaj kada publika ima priliku da govorniku postavi pitanje u vezi njegove teme. Međutim, to je baš onaj pristup koji nam ne treba! Čak, činjenicu da nešto ne znamo jednostavno moramo prihvatiti, jer, na našu veliku žalost, ipak nismo toliko sveznajući koliko mislimo da jesmo.

Iako je sasvim pristojno da, kada ne znate neki odgovor na određeno pitanje, kažete nešto u fazonu “Nisam siguran/-a, ali ću proveriti tačan odgovor i poslati Vam ga kasnije”, postoji jedan lukaviji način da izbegnete ovu situaciju. Kako pitate se? Upravo, ovo što sam ja sada uradila. Na pitanje odgovorite pitanjem – “A šta Vi mislite?“. Ovo ti daje savršenu priliku da se i ostatak publike uključi u diskusiju, ali i tebi samom prostor za razmišljanje u cilju pronalaska adekvatnog odgovora.

Vizualizacija i rekapitulacija

Hmm, zašto baš vizualizacija i rekapitulacija? Veoma je važno da nakon završenog izlaganja, posle se vratiš i sebi čestitaš i lupneš se po leđima, jer preživeo/-la si! Ali, takođe se moraš vratiti na svoju prezentaciju i videti koji su oni aspekti u kojima ima mesta za napredak. Moraš da pojmiš da sve, pa tako i javno govorenje, postaje bolje s iskustvom – daj sebi prostora za napredak, ali i nađi ono u čemu treba da napreduješ!

Međutim, šta je ono što možeš da uradiš pre svog izlaganja? Osim toga da se pripremaš do iznemoglosti, takođe moraš da vizualizuješ pozitivan ishod događaja koji ti predstoji jer negativne misli privlače negativnu energiju.

Konkretni saveti

I za kraj, evo nekoliko konkretno TO DO or NOT TO DO stvari pred javni nastup.

Ukoliko kuburiš sa tremom i anksioznošću, nikako nemoj piti kafu, energetske napitke ili bilo koja pića koja sadrže kofein u sebi, jer ovaj molekul podržava stres i čini tvoju tremu još veću tremu. Takođe, nikako nemoj da razmišljaš šta sve može da prođe po zlu.

Umesto kofeina, pusti sebi svoju omiljenu pesmu, ASMR videe, zvuk talasa, omiljeni podkast, bukvalno bilo šta što će malo umiriti tvoje nervozne nerve. Još nešto što se preporučuje jeste neka lagana fizička aktivnost pomoću koje ćeš naterati svoj mozak da luči pojačane količine endorfina koji smanjuju nivo stresa odnosno čine da se ti osećaš bolje.

Naravno, ukoliko imaš zaista ozbiljnih problema sa tremom i javnim nastupima bilo koje vrste, možda bi bilo najbolje da potražiš profesionalnu pomoć.

Bez obzira na sve, vera u sebe je najvažnija! Možeš ti to!