Скочи на садржај

Tehnička škola Kikinda: vršnjačka podrška najvažnija za uključivanje migranata i izbeglica u obrazovanje

Učenici migranti su se uspešno adaptirali na novu sredinu najviše zahvaljujući vršnjačkoj podršci koju su dobijali nesebično od svih naših učenika.

Projekat MADAD 2 je u Tehničkoj školi iz Kikinde trajao od septembra 2018. do maja 2019. Ali radionice i vannastavne aktivnosti su se intezivirale u periodu od januara 2019. do aprila 2019.

U toku projekta dešavale su se različite promene i odstupanja, ali najviše zbog smanjivanja broja dece u migrantskom kampu. U predlogu projekta vođeni smo informacijom da će od septebra 2018. godine nastavu u našoj školi redovno pohađati bar 5 učenika migranata, ali oni su se veoma kratko zadržali u našoj školi jer su u međuvremenu otišli iz migrantskog kampa u neke druge gradove. Ali mi smo u nastavku projekta u naše aktivnosti uključili svu decu iz migrantskog kampa stariju od 8 godina iako je u predlogu projekta trebalo da uključimo samo decu od 5. razreda osnovne škole. Kroz radionice i vannastavne aktivnosti je ukupno prošlo oko 30 učenika od čega su polovinu činila deca migranti.

Specifični ciljevi projekta bili su dodatna edukacija nastavnika i stručnih saradnika za rad sa decom migrantima, obezbeđivanje lakše adaptacije učenika migranata na novu sredinu, osnaživanje vršnjačke tolerancije i razumevanje značaja interkulturalnosti, da učenici migranti i učenici naše škole steknu znanja i veštine potrebne za rad u open source sistemima i za izradu kratkometražnih filmova kao i pružanje podrške učenicima migrantima za praktičnu nastavu i sportske aktivnosti.

Da bi ovi specifični ciljevi bili ostvareni organizovano je više različitih aktivnosti. Organizovana je studijska poseta u OŠ “Branko Pešić” iz Zemuna na kojoj je učestvovalo deset zaposlenih iz naše škole. Učenici migranti i redovni učenici naše škole uredili su zajednički jednu učionicu (krečenje, farbanje, postavljanje laminata, ukrašavanje) za potrebe filmske radionice koja se organizovala u okviru projekta. Održano je 12 filmskih i fotografskih radionica na kojima je snimljen jedan kratkometražni film “Moj osmeh, moji snovi”, urađen je jedan foto-zid, organizovano takmičenje za najbolju fotografiju za učesnike radionice. Za učenike migrante je obezbeđena oprema za sportske aktivnosti, oprema za praktičnu nastavu. Organizovane su dve sportske manifestacije, turnir u odbojci i turnir u fudbalu “Igrajmo srcem” na kojima su učestvovala i deca migranti.

Učenici migranti su se uspešno adaptirali na novu sredinu najviše zahvaljujući vršnjačkoj podršci koju su dobijali nesebično od naših učenika. U manjoj meri su uspeli da savladaju srpski jezik, ali dovoljno da im je komunikacija bila olakšana od samog početka projekta. Učenici migranti i redovni učenici naše škole naučili su osnove fotografije i filma kao i pratećeg softvera što im može biti od velike koristi u daljem životu, a nekima možda i buduća profesija.

Filmska i fotografska radionica podrazumeva uključenost dece migranata i redovnih učenika naše škole u zajedničkoj izradi umetničkih fotografija, scenarija i kratkometražih filmova. Smatramo da je film izuzetno sredstvo za ostvarivanje naših ciljeva. Prvenstveno jer je film proizvod rada velikog broja ljudi, tako da njegova izrada zahteva saradnju i kompromise, a pritom razvija kreativnost, duh zajedništva i pripadnost grupi koja radi na zajedničkom filmskom projektu. Učenici su zajedno kroz dijalog i rešavanje problema po pitanju tolerancije i interkulturalizma dolazili do filmskih ideja, a zatim ih zajednički pretočili u filmski scenario i na kraju u film ili fotografiju. Korišćenje različitih jezika, od srpskog, engleskog do jezika dece migranata, dodatno im je pomoglo u prihvatanju različitosti i razumevanju bogatstva različitosti.

Dragan Odžić, nastavnik u Tehničkoj školi.