Potrebno da se glas učenika čuje u kada su u pitanju konkretne promene u obrazovanju, poput onih koje se tiču ocenjivanja zaključak je srednjoškolaca i predstavnika Ministarstva prosvete na okruglom stolu održanom 29. maja u beogradskog gimnaziji “Sveti Sava”.
Koordinatorka za program i komunikacije UNSS Elizabeta Jagica, istakla je da je UNSS postavila temelje za održavanje diskusije među srednjoškolcima i donosiocima odluka, nakon što im se obratila neformalna grupa srednjoškolaca koja je sprovela anketu među srednjoškolcima iz Beograda, Kraljeva i Čačka o trenutnom načinu ocenjivanja.
“Tokom prethodnog perioda UNSS je radila na anketi koju je neformalna grupa sprovela, kako bi reprezentativnije prikazali stavove srednjoškolaca. Ovo nam je bio početak, sada imamo istraživanje koje je pokazalo šta srednjoškolci zaista misle o trenutnom načinu ocenjivanja i njegovom sprovođenju. Veoma nam je drago što je Ministarstvo prosvete prihvatilo poziv da zajedno sa srednjoškolcima razgovara o ovoj važnoj temi, kako bi doneli promene koje će uticati na bolje sprovođene pravilnika”, istakla je Jagica.

Istraživanje UNSS pokazalo je da oko 80% srednjoškolaca uviđa da se ne primenjuju termini pisanih provera prema godišnjem planu. Preko 50% učenika istaklo je da na kraju polugodšta ili tromesečja dobije 2 ocene za jedan čas, iako pravilnik predviđa da učenik može da dobije samo 1 ocenu tokom časa.

Rukovoditeljka grupe za srednje, opšte i umetničko obrazovanje Ministarstva prosvete Marija Krneta, predstavila je novine koji je doneo Pravilnik o ocenjivanju.
“Ovim pravilnikom je propisano kakvo ponašanje utiče na promenu ocene iz vladanja, sada se vrednuje ponašanje prema drugovima. Nekada su neopravdani izostanci smanjivali ocenu iz vladanja, kao i neki negativni oblici ponašanja, ali sada su svi jednaki i kreću od nule, što znači da se dva puta godišnje ocenjuju pozitivno vaspitanje, a ne ono negativno. Takođe, do sada se nije vrednovalo učešće učenika u vannastavnim aktivnostima, a sada postoji tačan kriterijum.”, rekla je Krneta.
Članica Upravnog odbora UNSS i učenica Medicinska škole “Nadežda Petrović” iz Beograda, Ružica Dragaš navela je da trenutni sistem ocenjivanja ne podstiče učenike.

“Postojeći sistem ocenjivanja je nepravedan. Kod usmenog ispitivanja, događa se da nastavnici pristupaju individualno, te da učenici nemaju jednake uslove za ocenjivanje što utiče na motivaciju srednjoškolaca. Često srednjoškolci u svojim razgovorima kažu da nisu nisu toliko zainteresovani za ocene, jer one ne predstavljaju njihovo realno znanje”, navela je Dragaš.

Učesnici ovog sastanka su bili Marija Krneta i Miodrag Milovanić, kao predstavnici Ministarstva prosvete i učenici iz škola članica UNSS. Razgovarali su o regulisanju usmenog ispitivanja, podršci učenicima koji učestvuju u vannastavnim aktivnostima prilikom ocenjivanja i vaspitnoj ulozi ocenjivanja.
Ova aktivnost je deo projekta „Srednjoškolci u priči!“ podržanog kroz Erasmus+ program.
