Veliki broj časova, obimno gradivo, česta ocenjivanja i ostale školske obaveze često mogu imati velike posledice na mentalno zdravlje srednjoškolaca i njihovo psihofizičko stanje. Osećaj izmorenosti i pretrpanost informacijama su jako dobro poznati sredjoškolcima koji svaki dan vode borbu sa organizacijom svojih obaveza i potreba u šta im je teško da uklope vreme koje bi izdvojili za sebe – zabavu, odmor i lični razvoj.
Ipak, ne radi se dovoljno na razvoju strategija za podršku mentalnog zdravlja učenika i primerima dobre prakse. Kao alternativno rešenje svojih problema, srednjoškolci vide izostajanje iz škole, odnosno (ne)svesno udaljavanje od problema. Činjenično je stanje da je, godinama unazad, aktivno prodavanje opravdanja od strane privatnih zdravstvenih ustanova, licenciranih lekara, kao i pojedinaca koji su se domogli overenih opravdanja bez ličnih podataka. Takva važeća opravdanja prećutno kruže grupama mladih i njihovim školama, ali bez ikakvih posledica po one koji takva opravdanja distribuiranju u širu javnost.
Došao je trenutak kada se, bez straha i osećaja odgovornosti, ista opravdanja prodaju na društvenim mrežama kao što je TikTok. Dokaz za to je video koji je pre samo nekoliko dana postavljen od strane naloga @opravdanja.srbija koji je prikupio preko 185 hiljada pregleda.
Ovakvo saznanje je krajnje deprimirajuće, te ovim putem pozivamo Ministarstvo prosvete da preduzme mere neophodne za rešavanje ovog problema. Cilj ne treba da bude da mere budu isključivo restriktivne, odnosno da se poveća nivo nadzora na društvenim mrežama i kažnjavaju lekari koji izdaju overena važeća opravdanja, već da se preduzmu i mere koje će smanjiti opterećenje nad učenicima te i smanjiti potrebu da izostaju sa časova i beže iz škole. Potrebno je motivisati učenike, osnažiti ih i uveriti ih u to da neće biti kažnjavani represivnim metodama, već da će se preduzeti mere koje će biti u njihovu korist kako ne bi osetili potrebu da se podvrgnu liniji manjeg otpora.
Unija srednjoškolaca Srbije nastoji da pruži podršku srednjoškolcima u rešavanju problema i zalaže se za njihove potrebe, ali kao rešenje ovog problema vidi sinergiju između Ministarstva prosvete i Ministarstva zdravlja, kao organa koji zajedno mogu napraviti promene kada je reč, sa jedne strane, o strožijim merama nadzora podele opravdanja od strane lekara, a sa druge strane preduzeti mere koje će umesto represije učenika dovesti do stvarnog poboljšanja okruženja za učenje i razvoj, od broja časova, preko ocenjivanja, pa do podrške u ličnim problemima od strane PP službi.