Скочи на садржај

Saopštenje za medije povodom tragedije u školi „Vladislav Ribnikar“

Nacionalna asocijacija roditelja i nastavnika Srbije – NARNS, Mreža organizacija za decu Srbije, Građanske inicijative, Društvo školskih bibliotekara Srbije, Unija srednjoškolaca Srbije i Savez učitelja Republike Srbije izražavaju neizrecivu tugu zbog tragičnog događaja u školi «Vladislav Ribnikar» u Beogradu. Iskreno saosećamo sa porodicama i decom koja su doživela ovu nesreću.

Zabrinutost za stanje u obrazovanju kao i opšte stanje u društvu, koje se ogleda u nezamislivom potezu ove mlade osobe, podstiče nas da pozovemo Vladu Republike Srbije, kao i građane naše zemlje na jasne odgovore na niz pitanja kojih smo svi odavno svesni, a koji se, pre svega, odnose na kvalitet života i obrazovanja koje imaju deca i mladi u Srbiji

Intenzitet ove tragedije govori o tome da je stanje u obrazovnom sistemu takvo da odavno prevazilazi kapacitete jednog sistema, u ovom slučaju, prosvete. Obrazovanje je delatnost od javnog značaja i odgovor na ovu situaciju mora biti rezultat jednog opsežnog konsultativnog procesa celog društva, koji bi jasno naznačio neophodne i temeljne promene

Zabrinjavajuća agresivnost u javnom diskursu, diskreditovanje obrazovanja i položaja i ugleda prosvetnih radnika, neprekidna izloženost kulturi šunda i vulgarnosti u medijima nacionalne pokrivenosti, obesmišljavanje obrazovanja lakim sticanjem diploma na nelegalne načine, doveli su do konfuzije u vrednosnom sistemu dece i mladih i usvajanja vrednosti i navika koje su nas, kako sa žalošću konstatujemo, dovele do tragedije.

Zahtevamo da se pojačaju mere koje bi dovele do stvaranja uslova za bezbedno i srećno odrastanje dece, a koje podrazumevaju:

  1. konkretne mere na polju psiho-socijalne podrške deci, učenicima i roditeljima (formiranje Savetovališta za mlade i porodice u svim lokalnim samoupravama i povećanje broja psihologa i pedagoga pri školama);
  2. debirokratizaciju posla prosvetnih radnika tako da mogu da se smisleno posvete učenicima;
  3. jačanje suštinske saradnje roditelja i nastavnika kroz stvaranje partnerskih odnosa;
  4. strogu kontrolu sadržaja u štampanim i drugim medijima koji imaju nacionalnu dostupnost, a koji obiluju nasiljem i govorom mržnje;
  5. pokretanje nacionalnog konsultativnog procesa o budućnosti obrazovanja u Srbiji, koje bi obuhvatilo uprave škola, nastavnike, roditelje, učenike i sve zainteresovane građane;
  6. vraćanje fokusa na obrazovanje kao oblast od prioritetnog značaja za razvoj društva.